KEK PISANG

Friday, September 23, 2011


PUDING CENDOL
sumber : dari blog 'Yatiesmemories'

PUDING CENDOL
sumber : dari blog 'Yatiememories'
Tqvm for this delicious recipe.


Bahan Lapisan Bawah :

500 ml air
180 gm gula pasir
300 ml santan pekat
10 gm serbuk agar-agar
500 gm cendol (tapis & toskan airnya)
sedikit garam

Masakkan air, serbuk agar-agar dan gula hingga mendidih. Masukkan santan dan garam. Biarkan mendidih sedikit. Masukkan cendol. Kacau sedikit. Angkat dan tuang ke dalam acuan/loyang (10x10x1 inci). (Tips : Acuan/loyang terlebih dahulu dibasahkan dengan air. Lapikkan acuan/loyang dengan plastik lebih besar dari acuan/loyang supaya senang dikeluarkan dari acuan/loyang) dan supaya mudah nanti untuk dipotong.

Bahan Lapisan Atas :

500 ml air
200 gm gula merah/gula melaka
300 ml santan pekat
10 gm serbuk agar-agar
1 biji kuning telur
sedikit garam

Masakkan gula merah dan sedikit air (daripada 500 ml dalam resepi ini) hingga gula larut. Tapis. Masukkan air gula dan baki air dan serbuk agar-agar. Masakkan hingga mendidih. Kocok kuning telur dalam santan. Tuangkan santan tadi ke dalam adunan agar-agar. Masukkan sedikit garam. Biarkan mendidih sekejap. Tutupkan api. Tuangkan ke atas lapisan bawah dengan berhati-hati. Biarkan sejuk sebentar barulah disimpan dalam peti sejuk hingga beku.

Tips : Sebelum tuang lapisan adunan atas, pastikan lapisan adunan bawah sudah keras dan cucuk/cakar bahagian atasnya dengan garpu diserata adunan. Tuangkan adunan lapisan atas perlahan-lahan, sebaiknya tahan adunan dengan sudu supaya adunan jatuh dengan perlahan.
"SELAMAT MENCUBA"

No comments:

Post a Comment