KEK PISANG

Friday, April 6, 2012

Salam semua! Hari ini saya mencuba Kek Gulung. Sudah lama juga saya teringin untuk membuatnya tetapi takut tidak menjadi. Almaklumlah ketika hendak menggulung kek ini. Tapi ku cuba juga. Akhirnya inilah hasilnya. Kurang memuaskan. Akan mencuba lagi sehingga mendapat hasil yang lebih cantik dan kemas gulungannya. Tqvm kepada KI dari blog Citarasawan.


KEK GULUNG KUKUS STRAWBERRY



KEK GULUNG KUKUS STRAWBERRY
resepi asal : KI blog Citarasawan
dicuba oleh : zaralovebaking.blogspot.com


Bahan-bahan :

5 biji kuning telur (A)
3 biji putih telur
75 gm gula pasir
1 tsp. ovalet
65 gm tepung gandum
1 tbsp. susu cair
1 tbsp. minyak jagung
1/4 tsp. garam
1/2 tsp. strawberry emulco + pewarna merah
1/2 tsp. pandan pes + pewarna hijau
Jem strawberry secukupnya

Loyang : 10" x 10" square, di alas kertas minyak (biar berjuntai sebelah kiri & kanan utk. senang dikeluarkan)

Cara membuat :

1. Pukul telur, gula pasir, garam dan ovalet hingga kembang dan pekat. Masukkan tepung diikuti dengan susu cair dan minyak, putar dengan kelajuan sederhana hingga sebati.

2. Ambil 4 tbsp. adunan tadi, campurkan pandan pes + pewarna hijau. Gaul sebati dan masukkan ke dalam piping bag. Ketepikan.

3. Ambil 3 tbsp. adunan tadi, campurkan strawberry emulco + pewarna merah. Gaul sebati dan masukkan ke dalam piping bag. Ketepikan.

4. Tuangkan baki adunan ke dalam loyang, ratakan dengan spatula. Picitkan adunan hijau kemudian tindihkan dengan adunan merah di atasnya. Kukus selama 15 minit dengan api sederhana hingga masak.

5. Keluarkan dari loyang, terbalikkan ke atas kertas minyak (bahagian bercorak dibawah). Sapu permukaannya dengan jem strawberry secukupnya ketika masih suam kemudian gulungkan dengan kemas.

No comments:

Post a Comment