KEK PISANG

Wednesday, June 5, 2013

ROTI NAIK CMG


 Assalam teman semua, hari ini saya berjaya juga membuat roti. Selama ini teringin juga hendak membuatnya tapi takut tidak menjadi. Roti ini dibuat secara manual dengan menggunakan mixer saja. Alhamdulillah menjadi juga. Sangat sedap dan gebu. Dapat 2 loyang. Resipi ini saya dapati dari blog 'Dapur Tanpa Sempadan - CMG', Selalunya resipi dari CMG ni tidak pernah menghampakan. Selalu menjadi bila dicuba. Terima kasih kepada penyumbang resipi ini. Izinkan saya salinkan disini pula untuk anak-anak.








ROTI NAIK CMG


sumber dari  :  Dapur Tanpa Sempadan - CMG
dicuba oleh  :   zaralovebaking.blogspot.com



Bahan-bahan :

400  gm    tepung roti
100  gm    tepung Hong Kong atau tepung gandum
250  ml     air
  50  gm    susu tepung
 3/4  tsp    bread improver (optional)
180  gm    gula perang (jika gula kaster - 120 gm)
100  gm    mentega
  11  gm    yis segera Mauripan
    1  tsp    esen vanilla
beberapa titik pewarna kuning (optional)


Cara membuat :

     Satukan kesemua bahan di atas ke dalam bekas kecuali mentega.  Uli hingga menjadi doh kemudian masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal.  Bulat-bulatkan doh dan rehatkan 45 minit atau hingga doh naik.
     KAEDAH LAIN :  Masukkan kesemua bahan ke dalam Breadmaker dan pilih setting untuk "doh".  Tekan ON dan tunggu hingga siap.
     Tumbuk doh untuk membuang udara, bahagikan kepada 16 bahagian sama besar (anggaran 64 gm), bulat-bulatkan dan susun didalam loyang yang telah digris dengan sedikit mentega.  Tutupkan dengan kitchen tower yang bersih dan rehatkan selama 1 jam atau hingga naik.
     Bakar pada suhu 190'C selama 5-20 minit atau hingga bahagian atas roti kelihatan keperangan.  Sapukan mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven.  Sejukkan sebelum dihidang.

2 comments:

  1. salam kak..

    gebunya roti..sedapnya cicah dengan minuman panas..

    ReplyDelete
  2. salam kembali Bbwana adienia..

    memng gebu & sedap..

    ReplyDelete