KEK PISANG

Thursday, September 20, 2012

Bingka yang enak.

Assalamualaikum pada semua teman-teman semua.  Salam bersiaran.  Hari ini saya mencuba Bingka Suji  yang diambil dari dapur fuzzymazing.  Memandangkan tepung suji masih ada baki lagi sayapun cubalah untuk buat bingka ini.  Bingka ini sangat sedap, kurang manis dan enak dimakan ketika minum petang bersama keluarga tersayang.  Semasa proses pembuatan bingka ini saya nyaris-nyaris tak letak biji sawi di atas bingka sebagai hiasan.  Patutlah saya lihat kenapa lain macam saja rupa bijan saya ini.  Ini kerana saya tidak memakai kacamata.  Terlupa dimana letaknya.  Mujur saya jumpa kacamata saya balik.  Kalau tidak, tak tahulah macamana rasanya bingka ini.  Almaklumlah saya ni rabun dekat.  Kalau hilang aset saya ni mau kelamkabut kuih saya ni jadinya. Lucu pula rasanya!!





 BINGKA SUJI
 BINGKA SUJI





BINGKA SUJI


recipe from  :  fuzzymazing, CMG & lain-lain, tqvm pada semua teman.
tried by :    zaralovebaking.blogspot.com


Ingredients :

140  gm       superfine sugar
    3  whole   eggs
1/4   tsp        salt
150  gm        semolina
100  gm        sweetened condensed milk
125  ml         evaporated milk
575  ml         water
  80  gm        plain flour
    1  tsp        yellow food colouring
    1  tsp        vanilla extract
125  gm        butter
Sesame seeds -  for topping  (optional)


Method :

1.   Preheat oven to 180'C.  Grease 8 x 8 inch baking pan with butter.  Line with aluminium foil and grease foil as well.  Keep aside.
2.   Combine the egg, salt and sugar in a mixing bowl and mix thoroughly with a hand whisk.
3.   Add condensed milk and semolina, mix until well blended.  Then add evaporated milk, water and colouring and mix well.  Then add flour and mix until well blended.  (Sieve the batter if you wish).
4.   Pour mixture into saucepan and heat up on a stove, stirring continuously until mixture thickens slightly.  Turn off fire.  Lastly, add butter and vanilla and mix well until butter melts.
5.   Pour into baking pan and sprinkle with sesame seeds.  Bake for about 1 hour.  Then bake for 5-7 minutes using top fire only.  Remove pan from oven and let it cool completely.

No comments:

Post a Comment