KEK PISANG

Saturday, May 14, 2016

PUFF PASTRY INTI KENTANG





 Inti Kentang





PUFF PASTRY INTI KENTANG
sumber  :   tiffinbiru @ CMG...




Bahan-Bahan :

10  keping  puff pastry  (jenama KAWAN) bersaiz 4"x4"
  1  biji  telur  -  dipukul sedikit dengan garfu
Bijan untuk hiasan


Bahan Inti :

   3  biji  ubi kentang bersaiz sederhana 
   2  biji  telur
   1  biji  bawang besar bersaiz sederhana  -  dicincang
   2  ulas  bawang putih  -  dicincang
   1  pokok  daun bawang  -  dihiris halus
   1  kiub  pati ayam MAGGI  -  dihancurkan
   1  camca besar penuh  rempah kari daging BABAS
   1  camca teh  gula
1/4  camca teh  serbuk lada hitam  -  optional
1/2  cawan  air
Garam secukup rasa


Cara-Cara :

1.  Untuk intinya :  Kentang dikupas, cuci dan dipotong dadu kecil-kecil.  Kemudian rebus sehingga empuk, toskan.  Panaskan 2 camca besar minyak masak dalam kuali.  Tuangkan telur dan kacau sehingga hancur, angkat dan ketepikan.

2.  Di dalam kuali yang sama, masukkan 3 camca besar minyak masak.  Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga layu.  Masukkan rempah kari dan kacau rata.  Tuangkan air dan masak sehingga mendidih.  Masukkan kentang yang direbus tadi, telur hancur dan kiub pati ayam.  Gaul rata dan masukkan gula secukupnya.  Kacau dan masak sehingga kering.

3.  Masukkan sedikit garam (sesuaikan rasa) dan serbuk lada hitam (jika guna), kacau dan akhir sekali tambahkan hirisan daun bawang.  Gaul rata dan masak sekejap saja.  Tutup api dan biarkan inti sejuk sebelum digunakan.

4.  Untuk puff pastry :  Panaskan oven pada suhu 180'C.  Sediakan dulang pembakar.  Ambil sekeping puff pastry.  Letakkan 1 camca besar inti, sapu keliling puff pastry dengan telur kemudian lipatkan dua.  Tekan-tekan sedikit tepinya agar melekat.  Buat kaedah sama untuk baki puff pastry sehingga habis.

5.  Alihkan ke dalam dulang pembakar.  Cucuk/kelar permukaan puff pastry tadi dengan pisau/garfu kemudian sapukan dengan telur dan taburkan sedikit bijan.  Bakar di dalam oven selama 25 minit api atas bawah sehingga kuning keemasan.  (Jika oven ada kipas, ON kan, tujuannya agar ia masak sekata dan garing)...

No comments:

Post a Comment