KEK PISANG

Saturday, October 28, 2017

BINGKA SERIKAYA...










BINGKA SERIKAYA VERSI
PANDAN
rujukan 1 :    K. Fida
rujukan 2 :    Fiza's Cooking...




Bahan-Bahan :

1  tin  kaya  (480 gm)  (saya guna kaya pandan)
4  biji  telur  (saya guna gred A)
200  ml  santan pekat  (saya guna santan kotak)
200  ml  susu cair
1  sudu teh  esen vanilla  (saya guna pandan paste)
1  sudu besar  minyak/mentega cair  (saya guna minyak)
180  gm  tepung gandum  ~  diayak
Sedikit pewarna kuning  (atau :  hijau, jika menggunakan kaya pandan)


Cara-Cara :

1.  Campurkan kesemua bahan kecuali tepung gandum dan pewarna dan kacau sehingga sebati.

2.  Masukkan tepung gandum serta pewarna dan kacau lagi sehingga adunan sebati.

3.  Tuangkan adunan ke dalam loyang bersaiz 8"/9" yang disapu dengan sedikit minyak, taburkan sedikit bijan, jika suka.  (saya menggunakan loyang aluminium foil 9 inci, tidak perlu disapu minyak tapi saya sapu sedikit minyak dan panaskan seketika di dalam oven).

4.  Bakar pada suhu 180'C selama 30 minit atau sehingga bingka kelihatan garing.  Sejukkan bingka terlebih dahulu, potong dan sajikan.  (Bingka ini juga enak dimakan ketika suam)...

No comments:

Post a Comment