KEK PISANG

Tuesday, May 29, 2012

Kek

Salam teman semua! hari ini saya mencuba kek keju yang bahagian basenya menggunakan biskut. Tapi kejadiannya kurang memuaskan. Biskutnya agak kasar mungkin kurang halus serta bahagian ini agak kering mungkin butternya kurang jadi ianya agak berderai sikit ketika hendak memotongnya. Tapi yang pastinya kek ini sedap sangat. Lain kali akan mencuba lagi hingga perfect.

 KEK KEJU KOKTEL





KEK KEJU KOKTEL  (7")

resepi dari buku Chef Noraini Zakaria
dicuba oleh :  zaralovebaking.blogspot.com

Lapisan biskut :

160  gm   biskut Marie  -  dikisar
60    gm   mentega  -  dicairkan

Lapisan Keju :

250  gm   krim keju
15    gm   gelatin halal
60    ml    air
50    gm   gula kastor
180  gm   susu pekat manis

Lapisan agar-agar :

5     gm   serbuk agar-agar  (1 sudu teh)
50   gm   gula kastor
450 ml    air
200 gm   buah-buahan dalam tin

Cara membuat :

1.   Sediakan tin bulat 7" jenis 'loose tin' yang boleh dibuka dibawahnya atau acuan jenis springform.
2.   Biskut :  Tuangkan mentega cair ke dalam serbuk biskut dan gaul rata.  Tekan pada dasar acuan hingga padat.  Simpan dalam peti sejuk selama 30 minit.
3.   Keju :   Dalam bekas lain, pukul krim keju dan gula hingga kembang dan berkrim.  Masukkan susu pekat dan pukul lagi hingga sebati.  (Disini saya letakkan sedikit pewarna merah agar buah-buahan didalam adunan keju kelihatan menarik sebab adunan asal putih).
4.   Panaskan gelatin dan air hingga cair.  Setelah sejuk tuangkan gelatin ke dalam adunan keju dan pukul sebati.  Masukkan buah-buahan dan dikacau rata.
5.   Tuangkan adunan atas lapisan biskut yang telah keras.  Simpan semula dalam peti sejuk selama 1 jam.
6.   Agar-agar :   Satukan agar-agar, gula kastor dan air.  Masak hingga mendidih.  Tutup api dan biarkan ia suam.  Taburkan baki buah-buahan atas lapisan keju dan tuangkan agar-agar di atasnya.  Simpan dalam peti sejuk hingga keras.

No comments:

Post a Comment