KEK PISANG

Saturday, January 26, 2019

STRAWBERRY MOIST CAKE...








STRAWBERRY MOIST CAKE
sumber :    tiffinbiru@CMG...




Bahan-Bahan :

130  gm  mentega
1  cawan  tepung berserbuk penaik@self-raising flour
100  gm  strawberry segar  ~  dilecek halus
2  sudu besar  susu segar
3/4  cawan  gula kastor  ~  asingkan 1 sudu besar
2  biji  telur gred A  ~  asingkan kuning & putih
1/4  sudu teh  pewarna pink
Beberapa titik pewarna merah  (saya tak letak sebab kehabisan)


Cara-Cara :

1.  Panaskan oven pada suhu 175'C, lenser tin berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci dengan mentega.  Alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi.  Ketepikan.

2.  Putar putih telur sehingga berbuih, masukkan 1 sudu besar gula kastor yang diasingkan tadi dan terus memutar sehingga putih telur kental.  Alihkan ke dalam bekas lain.

3.  Dalam mangkuk yang sama, putar mentega dan gula kastor sehingga putih, masukkan kuning telur satu persatu dan terus memutar sehingga kembang.  Perlahankan kelajuan dan masukkan strawberry yang dilecek dan pewarna pink.  Putar sebati.  Masukkan tepung dan susu segar secara berselang-seli sehingga habis.  Kemudian masukkan putih telur yang telah diputar tadi dan gaul/kaupbalik sehingga sebati.

4.  Ceduk keluar 3 sudu besar adunan dan campurkan dengan pewarna merah, kacau rata.  Tuangkan baki adunan ke dalam tin kek yang disediakan, kemudian sudukan adunan warna merah di atasnya, lorekkan dengan chopstick atau pisau untuk membentuk corak marble.  Bakar selama 45 minit atau sehingga masak sepenuhnya.




No comments:

Post a Comment