KEK PISANG

Saturday, January 20, 2018

KUIH BINGKA PISANG...










RESIPI KUIH BINGKA PISANG
rujukan :    tiffinbiru@CMG...



Bahan-Bahan :

400  gm  pisang yang telah dibuang kulitnya  (CMG guna pisang lemak manis)
1  cawan  tepung gandum
1/3  cawan  gula perang@soft brown sugar@gula pasir biasa
1  cawan  santan  (atau 200 ml santan kotak + 50 ml air)
1  cawan  susu sejat@susu cair
2  sudu besar  mentega  ~  dicairkan & biarkan sejuk  (30 ml)
1/4  sudu teh  garam
1  biji  telur gred A/B
1  sudu teh  esen vanilla atau beberapa titis esen pisang
Bijan putih/hitam secukupnya untuk hiasan


Cara-Cara :

1.  Panaskan oven pada suhu 180'C.  Lenser tin berukuran 8x8x3 inci dengan mentega.  Alaskan tin dengan aluminium foil dan lenser juga permukaan aluminium foil tadi dengan mentega.  Masukkan pisang di dalam mangkuk besar.  Lecek sehingga hancur dan ketepikan.

2.  Satukan susu sejat@susu cair, santan, mentega cair, garam, gula perang dan telur ke dalam mangkuk.  Kacau rata dengan whisk tangan hingga gula hancur.  Masukkan tepung dan kacau hingga rata dan tepung tidak berbintil-bintil.  Kemudian ditapis  (kalau nak cepat, boleh kisar bahan-bahan tadi dengan blender).

3.  Kemudian masukkan (no.2) ke dalam mangkuk berisi pisang lecek tadi.  Tambahkan esen vanilla/esen pisang, gaul rata dengan spatula.  Tuangkan ke dalam tin yang telah disediakan.  Taburkan atasnya dengan bijan hingga rata.  Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan dan bakar selama 1 jam atau hingga masak dan permukaannya keperangan (nak kerak boleh tambahkan waktu membakar, tapi pastikan jangan sampai hangus!!!!).

4.  Keluarkan dari oven.  Biarkan kuih bingka suam dan bolehlah dikeluarkan dari tin.  Biarkan sejuk sepenuhnya baru dipotong dan dihidangkan...

No comments:

Post a Comment