KEK PISANG

Wednesday, May 1, 2019

PUFF PASTRY INTI KENTANG ...










PUFF PASTRY INTI KENTANG
sumber :    tiffinbiru@CMG ...




Bahan-Bahan :

10  keping  puff pastry (jenama KAWAN) bersaiz 4 inci x  4 inci
1  biji  telur  ~  dipukul sedikit
Bijan hitam untuk hiasan


Bahan-Bahan Inti :

3  biji  kentang saiz sederhana
2  biji  telur
1  biji  bawang besar  ~  dicincang
2  ulas  bawang putih  ~  dicincang
1  pokok  daun bawang  ~  dihiris halus
1  kiub  pati ayam MAGGI  ~  dihancurkan
1  camca besar penuh  serbuk rempah kari daging Adabi
1  camca teh  gula
1/4  camca teh  serbuk lada hitam  (optional)
1/2  cawan  air
Garam secukup rasa


Cara-Cara :

1.  Untuk Intinya :   Kentang dikupas, cuci dan dipotong dadu kecil-kecil (seperti membuat inti karipap).  Kemudian rebus kentang tadi sehingga empuk, toskan.  Panaskan 2 camca besar minyak masak di dalam kuali.  Tuangkan telur dan kacau sehingga hancur, angkat dan ketepikan.

2.  Di dalam kuali yang sama, masukkan 3 camca besar minyak masak.  Tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga layu.  Masukkan serbuk rempah kari dan kacau rata.  Tuangkan air dan masak sehingga mendidih.  Masukkan kentang, telur hancur dan kiub pati ayam.  Gaul rata dan masukkan gula.  Kacau dan masak sehingga kering.

3.  Masukkan sedikit garam (rasa dulu sebab kiub ayam dah ada garam) dan serbuk lada hitam, (jika guna), kacau dan akhir sekali tambahkan hirisan daun bawang.  Gaul rata dan masak sekejap.  Rasa dan jika 'ok' boleh dimatikan api.  Biarkan inti sejuk sepenuhnya.

4.  Untuk Puff Pastry Inti Kentang :   Panaskan oven pada suhu 180'C.  Sediakan dulang pembakar.  Ambil sekeping puff pastry, ambil 1 camca besar inti dan letakkan pada 1/2 bahagian puff pastry kemudian lipat puff pastry menjadi tiga segi.  Tekan-tekan sedikit tepinya dengan garfu.  Alihkan ke atas dulang pembakar.  Buat kaedah sama untuk baki puff pastry dan inti sehingga siap.

5.  Kelar-kelarkan permukaan puff tadi dengan pisau kemudian sapu dengan telur dan taburkan sedikit bijan.  Bakar di dalam oven selama 25 minit sehingga kuning keemasan (jika oven anda ada fungsi 'kipas', anda boleh 'ON KAN'.  Setelah masak, sejukkan puff di atas jaringan sebelum dihidangkan.

No comments:

Post a Comment