KEK PISANG

Sunday, February 26, 2017

SPAGETI BOLOGNESE...










SPAGETI BOLOGNESE
rujukan  :    buku masasakan Hanieliza...




Bahan-Bahan :

1  paket  spageti  -  direbus sehingga lembut  (saya guna jenis Angel Hair)
400  gm  daging kisar halus  (Mincemeat, saya guna jenama Ramly)
1  tin  cendawan butang  -  dihiris nipis
1  batang  lobak merah *
1  biji  capsicum hijau *
2  biji  tomato muda *
2  labu  bawang besar *  ( * dipotong dadu )
4  sudu makan  cili kisar  (kurang sikit jika tidak suka pedas)
1  sudu teh  serbuk lada hitam
1  cawan  sos tomato  (saya guna sos spageti Prego)
1/2  cawan  air atau secukupnya
3  sudu makan  minyak masak  (saya guna minyak jagung)
1  sudu makan  serbuk oregano kering
1  ulas  bawang putih  -  dicincang halus
1  pokok  daun parsli  -  dicincang halus  (tak letak)
Garam secukup rasa


Cara Penyediaan :

1.  Panaskan minyak, kemudian tumis bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau.
2.  Masukkan cili kisar dan kacau rata sehingga pecah minyak.  Kemudian masukkan daging kisar dan kacau rata.
3.  Masukkan sos tomato, lobak merah, capsicum, tomato, cendawan butang, garam, air dan serbuk lada hitam.
4.  Kacau rata dan biarkan sehingga pecah minyak dan lobak merah sedikit lembut.
5.  Angkat dan tuangkan di atas spageti ketika hendak dihidangkan.
6.  Taburkan serbuk oregano kering dan hirisan daun parsli...

INFO :   Gaulkan sedikit minyak pada spageti yang sudah direbus bagi mengelakkan spageti melekat (saya masukkan sedikit minyak di dalam air rebusan ketika merebus spageti)...

No comments:

Post a Comment