KEK PISANG

Thursday, October 15, 2015

PUDING KELAPA & JEM RASBERI


Assalam!  Rasanya masih belum terlambat lagi buat saya mengucapkan Salam Maal Hijrah 1437 buat teman-teman semua yang sudi singgah kesini.  Disini saya mencuba resipi Puding Kelapa & Jem Rasberi yang saya dapati didalam majalah Saji Feb. 2014.  Puding ini sangat sedap, rasanya seakan Tat Kelapa.  Saya membuat 1/2 daripada resipi ini.  Hasilnya :  2 dalam bekas merah dan 4 dalam bekas ramekin putih.  SELAMAT MENCUBA!!!!








PUDING KELAPA & JEM RASBERI
Majalah SAJI Februari 2014/Chef Kamarul...
dicuba oleh  :  zaralovebaking; (sangat sedapp)...



Bahan-bahan :

250  gm  tepung gandum
    3  sudu kecil  serbuk penaik
300  gm  gula kastor
100  gm  kelapa kering
350  ml   susu segar UHT
    3  biji  telur (saya guna gred B)
    1  sudu kecil  esen vanilla
150  gm  mentega  (dicairkan)
    5  sudu besar  jem rasberi  (saya gua jem blueberi)


Cara Penyediaan :

1.  Ayak tepung gandum dan serbuk penaik dan campurkan di dalam mangkuk besar.
2.  Masukkan pula mentega cair, telur, kelapa kering dan gula.
3.  Selepas itu masukkan esen vanilla dan tuangkan susu segar.
4.  Kacau kesemua bahan tersebut.  Tidak perlu lama cukup sekadar kesemua bahan sebati.
5.  Kemudian masukkan jem rasberi ke dalam bekas pembakar atau ramekin dan rata-ratakan.
6.  Tuangkan adunan puding tadi ke dalam bekas pembakar atau ramekin tadi.
7.  Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dulu pada suhu 180'C selama 45 minit.  Enak dihidangkan semasa panas....

No comments:

Post a Comment