KEK PISANG

Saturday, April 7, 2018

ASAM PEDAS IKAN MAYONG...








RESEPI ASAM PEDAS IKAN MAYONG
rujukan :    tiffinbiru@CMG...




Bahan-Bahan :

3  keping  isi ikan mayong saiz lebar tapak tangan orang dewasa
10  biji  bendi
2  biji  tomato  ~  dibelah empat setiap satu  (saya tambah)
1  sudu kecil  lada hitam
3/4  cawan  cili kisar
1/4  cawan  jus asam jawa  ~  atau secukup rasa
2  kuntum  bunga kantan  ~  belah dua setiap satu
1  genggam  daun kesom
1  batang  serai  ~  dititik
1  kiub  pati ikan bilis Knorr/Maggi  ~  jika suka
Garam & gula secukup rasa
Air secukupnya


Bahan-Bahan Kisar Halus :

7  biji  bawang merah
3  ulas  bawang putih
1/2  inci  halia
1  inci  kunyit hidup


Cara Memasak :

1.  Ikan mayong dibuang kulitnya.  Potong dua setiap keping.  Gaul dengan sedikit garam dan jus limau nipis hingga rata dan perap selama 15 minit.  Cuci bersih dan toskan.  Bendi dicuci dan toskan.  Tomato dicuci dan dibelah empat setiap satu.  Lada hitam ditumbuk hancur.  Ketepikan.

2.  Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 6 sudu makan atau secukupnya), tumis serai dan bahan-bahan kisar halus hingga harum.  Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak.  Guna api kecil dan sentiasa kacau.  Masukkan lada hitam, kacau rata dan masak sekejap.

3.  Tuangkan air secukupnya (anggaran 1 liter), kacau rata dan biarkan mendidih.  Masukkan ikan, kiub pati ikan bilis (jika guna) dan biarkan mendidih dengan api perlahan.  Sementara itu kerat 2 setiap satu kacang bendi tadi dan masukkan ke dalam asam pedas.

4.  Kacau perlahan, masukkan bunga kantan, daun kesom dan tomato.  Tuangkan jus asam jawa, tambahkan air panas jika suka kuah lebih.  Biarkan mendidih hingga bendi lembut.  Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula.  Masak sekejap lagi, sesuaikan rasa dan tutup api.  Sedia untuk dihidangkan...




No comments:

Post a Comment