KEK PISANG

Tuesday, March 26, 2019

PRATA APPLE PIE....VERSI CEPAT SIAP.!!!










PRATA APPLE PIE....VERSI
CEPAT SIAP.!!!
sumber :    tiffinbiru@CMG...




Bahan-Bahan :

2  keping  instant Prata jenama "KAWAN"  (saya guna 4 keping)
2  biji  epal hijau
1  genggam  kismis
1  batang  kulit kayu manis
1  sudu besar  gula perang
Secubit garam
1 1/2  sudu besar  mentega
1/2  sudu besar  tepung jagung
Sedikit jus lemon  (optional)


Cara-Cara :

1.  Untuk Inti Epal :   Epal dikupas kulit, buang empulur, hiris dan potong dadu kecil.  Panaskan mentega di dalam periuk/kuali, masukkan epal dan kulit kayu manis serta gula perang, goreng sehingga epal lembut dan gula mencair.
Masukkan kismis dan sedikit garam.  Kacau rata dan masak sekejap.  Tambahkan jus lemon (jika guna) dan tepung jagung, gaul rata dan masak sehingga inti epal pekat.  Rasa dan jika 'OK' bolehlah matikan api.  Sejukkan.

2.  Untuk Prata Apple Pie :   Panaskan kuali non-stick, lenser dengan sedikit minyak.  Masukkan 1 keping roti prata dan masak untuk 1 minit dengan api sederhana.  Terbalikkan dan letakkan 1/2 bahagian inti epal tadi, tapi pada sebahagian prata sahaja seperti dalam gambar di atas.  

3.  Berhati-hati ketika terbalikkan prata, gunakan senduk kayu atau plastik, lipat prata tadi seperti dalam gambar.  Tekan sedikit tepi-tepinya dengan sudu.  Masak dengan api kecil sehingga kuning keemasan.  Terbalikkan dan masak lagi sehingga semua bahagian sekata warnanya.  Kerat 2 dan hidangkan...





No comments:

Post a Comment