KEK PISANG

Friday, October 26, 2012

Kek keju yg enak utk Raya Aidil Adha.


 COTTON SOFT JAPANESE CHEESE CAKE






COTTON SOFT JAPANESE CHEESE CAKE


resipi oleh  :     Hanamemories & teman dll.
dicuba oleh :    zaralovebaking.blogspot.com


Bahan A :

250  gm     cream cheese, suhu bilik
  50  gm     mentega
100  ml      susu segar
    6  biji     kuning telur
    1  tbsp   jus lemon
 1/4  tsp     garam
  60  gm     tepung superfine
  20  gm     tepung jagung


Bahan B :

140  gm   gula kastor
    6  biji   putih telur
 3/4  tsp   jus lemon

Tray :  8 inci, gris & alas

Cara membuat :

     Panaskan oven pada suhu : 160'C selama 10 minit.  Cairkan cream cheese, mentega dan susu segar dengan teknik double-boiler.  Bila dah cair, sejukkan.  Kemudian campurkan tepung jagung, tepung superfine, kuning telur, garam dan jus lemon ke dalam adunan cream cheese dan gaul sebati.
     Pukul putih telur dan jus lemoh hingga berbuih kemudian masukkan gula kastor sedikit demi sedikit hingga kental (bila diterbalikkan adunan meringue ini tidak jatuh - adunan B).
     Campurkan bahan B ke dalam bahan A sedikit demi sedikit secara kaupbalik dengan spatula hingga sebati.  Tuang ke dalam loyang dan bakar pada suhu : 160'C selama 50 minit secara 'steam-bath'. (Loyang yang berisi adunan cheese di letakkan dalam loyang yang lebih besar dan diisikan dengan air panas. Air panasnya jangan terlalu banyak sekadar 1/2 dari loyang adunan cheese tadi).


Glis/Topping :

   1   tsp   gelatin/serbuk agar-agar
 30   ml    air
150  gm   strawberry pie filling atau ikut pilihan

Cara membuat glis :

     Campurkan gelatin dengan air.  Panaskan sebentar dan campurkan strawberry filling.  Sapukan ke atas cheesecake, hiaskan ikut suka dan sejukkan.

2 comments:

  1. yum yum..dapnya!!! huu..dah lm xmkn cheese kek...hee..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda...

    ReplyDelete
  2. thanks kerna sudi singgah...akan kak singgah ke blog Nur pula nanti.. memang sedap kek ni, habis dalam sekelip mata...

    ReplyDelete