KEK PISANG

Friday, November 4, 2016

BLACK PEPPER TUNA PUFF...





 Bahan Inti





BLACK PEPPER TUNA PUFF
sumber  :    Dapur Tanpa Sempadan...




Bahan-Bahan :

10  keping  puff pastry jenama 'KAWAN' bersaiz 4 inci x 4 inci
  1  biji  kuning telur + 1 sudu besar   susu cair  -  dikocok sebati dengan garfu
Serbuk lada hitam atau bijan untuk di tabur


Bahan Inti :

   1  tin  ikan tuna dalam tin
   2  sudu besar  mentega
1/2  cawan  mix frozen@mix vegetable
   1  biji  bawang besar  -  dicincang halus
   2  ulas  bawang putih  -  dicincang halus
1/2  sudu teh  lada hitam biji  -  ditumbuk halus
   2  helai  daun bay kering
1/2  cawan  susu cair
Secubit serbuk buah pala  (optional)
Garam & secubit gula
Sos thousand island secukupnya


Cara-Cara :

1.  Panaskan mentega hingga cair, tumiskan bawang besar, bawang putih dan daun bay leaf kering hingga harum kemudian masukkan ikan tuna (kalau jenis "chunky", hancurkan sedikit), kacau rata dan tuangkan susu cair, kacau rata.

2.  Masukkan serbuk buah pala (jika guna), lada hitam tumbuk, mix vegetable, kacau rata.  Tambahkan garam secukup rasa dan secubit gula.  Masak dengan api perlahan hingga kering tetapi masih lembap.  Angkat dan sejukkan.

3.  Pastry puff di potong 2, satu bahagian di kelar-kelar dan satu bahagian lagi dibiarkan kosong.  Sudukan sedikit inti (anggaran 1 sudu besar), ratakan dan letakkan sos thousand island secukupnya di atas inti tadi.  Kemudian ambil puff pastry yang berkelar-kelar tadi dan tutupkan atas inti tadi, kemudian temukan bahagian atas dan bawah, tekan bahagian tepi-tepi dengan garfu.  Alihkan ke dalam dulang pembakar yang telah digris dengan sedikit mentega.  Buat hingga siap.

4.  Sapukan kuning telur dan taburkan serbuk lada hitam (saya tabur dengan sedikit bijan).  Bakar pada suhu 200'C selama 20 minit hingga kuning keemasan.


INFO  :    Resipi inti di atas boleh dapat untuk '20' ketul 'black pepper tuna puff', jika buat 10 ketul baki inti tadi boleh disimpan di dalam peti sejuk.  Boleh juga diguna untuk buat benda-benda lain ikut kreativiti masing-masing...

No comments:

Post a Comment