KEK PISANG

Monday, June 6, 2016

SALAM RAMADAN AL MUBARAK 1437H/2016M...









KUIH AKOK
sumber  :   Azlita Masam Manis & Azie Kitchen; (sedap)...




Bahan-Bahan :

    6  biji  telur  -  dibuang tali pusatnya untuk menghilangkan bau hanyir telur
200  ml   santan pekat  (atau 100 ml santan kotak KARA + air untuk menjadikan 200 ml santan pekat)
100  ml   air  (sebaiknya air kelapa)
150  gm  nisan atau gula melaka
    2  sudu besar  gula pasir
  30  gm  tepung gandum
    1  helai  daun pandan  -  disimpul
 1/2  sudu teh  garam
    4  helai  daun pandan


Cara-Cara :

1.  Masak nisan atau gula melaka bersama gula pasir, air dan daun pandan yang telah disimpul sehingga gula larut.  Sementara itu ambil 4 helai daun pandan, potong halus, masukkan ke dalam blender dan kisar bersama santan.

2.  Bila gula dah larut, tutup api, tuangkan santan yang dikisar bersama daun pandan tadi.  Kacau rata dan biarkan suam kemudian ditapis.

3.  Kemudian masukkan telur, tepung gandum dan garam ke dalam blender dan kisar sehingga rata.  Tuangkan adunan telur ke dalam adunan gula nisan dan gaul rata kemudian ditapis.

4.  Adunan akan berbuih-buih.  Buih ini harus di buang supaya kuih akok kita cantik kedutannya.  Jika tidak buang nanti kedutnya tidak cantik dan permukaan kuih akok juga tidak cantik.

5.  Adunan kuih akok ini memang cair setelah di buangkan buihnya.

6.  Sediakan loyang muffin.  Griskan loyang dengan minyak.  Panaskan oven pada suhu 200'C api atas dan bawah.  Masukkan loyang muffin yang telah disapukan minyak dan panaskan selama 15 minit.  Kemudian tuangkan adunan kuih akok 1/2 acuan. 

7.  Bakar selama 20 minit atau sehingga masak.  (Kuih akok akan naik mengelembung dan bila dikeluarkan dari oven, ia akan berkedut-kedut).

(menghasilkan :  25 biji saiz mini)

No comments:

Post a Comment