KEK PISANG

Saturday, February 16, 2013

KEK AIS KRIM OREO



 KEK AIS KRIM OREO  -
kek ini saya buat sempena hari jadi anak kedua saya
Fatin Bazilah (16/2/2013 - Sabtu). resipi ini saya dapati dari
blog 'rahelcake'.  tqvm kepada Pn. Rahel di atas perkongsian resipi yang sangat
sedap ini.  Kelima-lima anak saya menyukainya.
izinkan saya menyalin resipi ini disini pula untuk kegunaan anak-anak saya kelak.








KEK AIS KRIM OREO


resipi dari :   rahelcake - Pn. Rahel, tqvm sekali lagi


Sponge Cake :

Bahan A :

120  gm   gula kastor
    4  biji   telur  (B)
 1/4  tsp   esen vanilla

Bahan B :

110  gm   tepung gandum  -  diayak

Bahan C :

  70  gm   mentega cair atau minyak masak


Cara membuat :

1.   Pukul bahan A hingga ringan dan gebu.
2.   Masukkan bahan B dan sebatikan dengan rata.
3.   Masukkan bahan C dan gaulkan.  Warnakan adunan ikut pilihan.  (saya guna warna merah seperti Rahel).  Bahagikan kepada 2 bahagian.
4.   1 bahagian adunan dibakar didalam loyang bulat 8 inci (yang ini untuk base aiskrim) selama 20 minit pada suhu 175'C.
5.   Manakala 1 bahagian lagi dibakar didalam loyang empat segi 8"x8" (yang ini untuk dialas bahagian tepi loyang) selama 20 minit juga pada suhu 175'C.

NOTA:  Setelah kek masak, segera dikeluarkan dari loyang dan biarkan sejuk sepenuhnya.  Kek ini sangat lembut dan gebu, jadi tidak perlu diletak baking powder didalam adunan ini.


Bahan Kek Ais Krim :

1.5  liter      ice cream vanilla (ikut pilihan)
 50  gm       coklat masakan (disagat)
 16  keping  biskut oreo yang sudah dibuang krimnya dan dipotong kecil-kecil
Sponge cake :  1  biji
Acuan :  Springform 8 inci, lapik dasarnya dengan plastik


Cara-cara :

1.   Ambil kek yang dibakar tadi (dalam loyang bulat 8 inci), letakkan dalam acuan springform 8 inci.
2.   Kemudian ambil kek yang dibakar (dalam loyang empat segi 8"x8") dan potong ikut ketinggian tepi loyang.  Alaskan tepi loyang dengan kemas agar adunan ice cream tidak meleleh keluar.
3.   Satukan ice cream dan potongan biskut oreo, kaupbalik kemudian tuangkan ke dalam acuan yang berisi kek tadi, isikan sampai penuh, taburkan dengan coklat sagat (saya tabur dengan baki oreo crumbs) dipermukaan atasnya.  Bungkus kemas dengan cling wrap plastic dan simpan dalam peti sejuk beku (freezer) selama 6 jam atau semalaman.

No comments:

Post a Comment