KEK PISANG

Wednesday, February 14, 2018

PASTA GORENG...









PENNE GORENG
rujukan :    hanieliza's cooking...



Bahan-Bahan :

500  gm  penne  (saya guna pasta jenis Spiral)
300  gm  udang  ~  dibuang kulit  (saya guna 1 keping dada ayam, dihiris memanjang)
10  biji  cendawan butang  ~  dipotong kecil & nipis
5  biji  buah tomato  ~  dipotong dadu
1  labu  bawang besar  ~  dipotong dadu
1  biji  capsicum merah  ~  dipotong panjang *
1  biji  capsicum hijau  ~  dipotong panjang *  (* saya tukar ke lada merah & hijau)
300  gm  brokoli  ~  dipotong kecil  (saya ganti dengan 1/4 biji kobis)
5  batang  sosej  ~  dipotong kecil
3  batang  crabstick  ~  dipotong 3  (saya tambah)
3  sudu makan  sos cili
1/2  cawan  sos tomato
1  sudu makan  lada hitam  ~  dikisar
3  sudu makan minyak masak
Garam secukup rasa


Cara Memasak :

1.  Rebuskan penne sehingga lembut dan toskan.  Kemudian ketepikan.
2.  Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar sehingga naik bau dan layu.
3.  Masukkan udang/ayam, crabstick dan sosej.  Kemudian goreng sehingga masak.
4.  Masukkan penne, brokoli/kobis, tomato, cendawan butang, sos cili, sos tomato, serbuk lada hitam dan garam secukup rasa.  Kacau rata.
5.  Tutup api dan masukkan capsicum merah dan capsicum hijau.  Kemudian kacau rata lagi.
6.  Sedia dihidangkan. 

No comments:

Post a Comment