KEK PISANG

Tuesday, April 28, 2020

RESEPI APAM PISANG GEBU ...








RESEPI APAM PISANG
GEBU & MUDAH
sumber :    daridapur.com




Bahan-Bahan :

1 1/2  cawan  tepung gandum
1  cawan  gula kastor
1  cawan  minyak masak
1  cawan  pisang berangan yang dilenyek   (me :  guna pisang emas)
1  sudu besar  susu pekat manis
1  biji  telur ayam   (me :  guna gred A)
1  sudu teh  baking powder
1  sudu teh  soda bikarbonate


Hirisan pisang nipis untuk letak di atas adunan apam


Cara-Cara :

1.  Masukkan air dalam pengukus dan didihkan air dulu.  Sambil itu sediakan adunan.  Dalam pengisar makanan, masukkan telur, susu pekat manis dan gula.  Kisar tiga bahan ini sehingga kembang dan sebati.  Tuangkan ke dalam bekas besar sedikit.  Lepas itu tambahkan pula minyak masak, pisang berangan yang siap dilenyek dan esen vanilla atau esen pisang untuk singkirkan bau hanyir telur.  Pukul sebati dengan tangan menggunakan spatula lebih kurang 2-3 minit.

2.  Campurkan dan ayak bahan kering iaitu tepung gandum bersama dengan baking powder dan juga soda bikarbonate.  Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan yang  siap dipukul tadi.

3.  Sapu sedikit minyak pada acuan kesukaan anda untuk mudahkan keluarkan apam pisang nanti selepas masak.  Isikan adunan apam 3/4 acuan sahaja sebab nanti ia akan kembang dan naik.  Letak dan susunkan hirisan pisang diatanya.

4.  Kukus selama 20-30 minit bergantung pada saiz acuan anda (me :  lebih kurang 20 minit).  Guna api sedikit besar ya untuk sentiasa air mendidih.  Bila dah masak, jangan terus angkat tapi buka penutup kukusan sahaja dan sambung kukus untuk 2-3 minit lagi bagi memastikan apam pisang anda sedikit kering.

5.  Sejukkan acuan dan barulah dikeluarkan Apam Pisang.  
SIAP !





No comments:

Post a Comment