KEK PISANG

Thursday, April 30, 2020

KUIH BINGKA PISANG ...








RESEPI KUIH BINGKA PISANG
sumber :    tiffinbiru@CMG




Bahan-Bahan :

400  gm  pisang yang telah dibuang kulitnya   (saya guna pisang emas)
1  cawan  tepung gandum
1/3  cawan  gula perang@soft brown sugar/gula pasir biasa
1  cawan  santan   (200 ml santan kotak + 50 ml air)
1  cawan  susu sejat@susu cair
2  sudu besar  mentega   ~  dicairkan & biarkan sejuk
1/4  sudu teh  garam
1  biji  telur   (me :  gred A)
1  sudu teh  esen vanilla atau beberapa titik esen pisang
Bijan secukupnya   ~  untuk hiasan


Cara-Cara :

1.  Panaskan oven pada suhu 180'C.  Lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci persegi dengan mentega.  Alas tin dengan aluminium foil dan lenser juga permukaan aluminium foil tadi dengan mentega.  Masukkan pisang dalam mangkuk besar.  Lecek pisang hingga hancur dan ketepikan.

2.  Satukan susu cair, santan, mentega, garam, gula perang dan telur ke dalam mangkuk lain.  Kacau rata dengan whisk hingga gula hancur.  Masukkan tepung gandum dan kacau hingga rata dan tepung tidak berbintil-bintil.  Kemudian ditapis.  (Kalau nak cepat, boleh kisar bahan-bahan tadi dengan blender).

3.  Kemudian masukkan (No. 2) ke dalam mangkuk berisi pisang lecek tadi.  Tambah esen vanilla atau esen pisang, gaul rata dengan spatula.  Tuangkan ke dalam tin yang telah disediakan.  Taburkan atasnya dengan bijan hingga rata.
Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu dan bakar selama 1 jam atau hingga masak (bergantung pada oven masing-masing) dan permukaannya keperangan (nak kerak boleh tambah waktu membakar, tapi pastikan jangan sampai rentung).

4.  Keluarkan dari oven.  Biarkan Kuih Bingka Pisang suam dan bolehlah dikeluarkan dari loyang.  Biarkan sejuk baru dipotong dan bolehlah dihidangkan untuk minum petang atau sarapan pagi.
SIAP !





No comments:

Post a Comment