KEK PISANG

Sunday, January 10, 2016

MAKARONI GORENG









MAKARONI GORENG
sumber dari   :   DapurTanpaSempadan ; thanks (dengan sedikit olahan)..




Bahan-Bahan :

  200  gm  makaroni yang belum direbus
      1  keping  daging burger,  dihancurkan  (saya guna lebihan Ayam Garo Rica - disiat-siat kasar)
    15  pokok  daun kucai,  hiris kasar  (saya guna 1/4 biji kubis)
      1  biji  bawang besar,  didadu
      2  ulas  bawang putih  -  cincang halus
      1  camca besar  cili kisar
      1  camca besar  sos tiram
      1  camca besar sos cili
      1  camca besar  tomato puri  (saya tambah)
1 1/2  camca besar  sos tomato
      1  camca teh  jintan manis  -  tumbuk hancur  (saya juga guna yang serbuk)
      1  cawan  air  (tak letak)
      3  biji  telur  -  saya tambah  (kocok sedikit dengan garfu)
Garam secukup rasa
Cili merah  -  dibuang biji dan didadu kecil  (tak letak)


Cara-Cara :

1.  Rebus makaroni di dalam air mendidih bergaram hingga lembut dan toskan.  Panaskan minyak di dalam kuali, tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga harum.  Tambahkan cili kisar, jintan manis dan tumis sehingga garing.  Masukkan ayam dan kacau rata.

2.  Tambahkan sos cili, sos tiram, tomato puri, sos tomato dan telur.  Kacau rata.  Masukkan hirisan kubis, gaul rata dan biarkan sehingga sayur kubis lembut sedikit.  Tambahkan garam secukup rasa.  Tutup api.

3.  Taburkan cili merah (jika ada) yang telah didadu sebelum dihidangkan.

No comments:

Post a Comment